woensdag, mei 17, 2006

ayaan hirsi ali


De internationale reacties op de toestanden rond Ayaan Hirsi Ali zijn gisteren gepeild door diverse GPD-correspondenten. Vandaag staat het artikel daarover in onder meer BN/De Stem.

Omdat de Britse commentaren pas aan het eind van het artikel werden meegenomen, is een deel er (vermoedelijk wegens ruimtegebrek in de krant) afgehakt. Aangezien ik twee personen sprak met een tegengestelde mening, is hier voor de volledigheid mijn complete bijdrage:

In Groot-Brittanniƫ zijn de reacties lauw. Volgens de bekende 'groene' Britse europarlementariƫr Jean Lambert zijn Britten huiverig voor de uitgesprokenheid van Hirsi Ali. ,,Amerikanen staan achter haar stellingname tegen de islam. Britten zien haar echter als een probleem; haar uitspraken zijn moedig, maar we hebben er moeite mee dat ze een hele religie veroordeelt.'' Volgens Lambert 'druipt de zaak van de hypocrisie'. ,,Nederland heeft de taak haar te beschermen.''

De Somalische organisatie Osca in Londen vindt dat Hirsi Ali geen bescherming verdient, omdat 'ze zichzelf in gevaar heeft gebracht'. ,,Ik snap niet waar al haar haat vandaan komt'', vindt zegsman Said Bihi, ,,Ze heeft een religie en haar eigen cultuur beschadigd. Nu blijkt ze bovendien tegen de Nederlandse regering en bevolking te hebben gelogen. Ik vind dat ze haar paspoort moet inleveren. Zelf heb ik zes jaar lang in Nederland gewoond, en ik hoefde niet te liegen noch te vragen om bescherming. Hirsi Ali verdient het Nederlandse staatsburgerschap niet.''

(bron foto: NOS)