maandag, mei 22, 2006

top giebel

Hahaha wat is dat toch met Top Gear, de wekelijkse autoshow met presentatoren Jeremy Clarkson, Richard Hammond en James May. Altijd als ik het tijdens het zappen tegenkom, blijf ik plakken en rol ik binnen luttele seconden van de bank van het lachen (ja ja ik weet wat je gaat zeggen: Londen is such an exciting city en dan hang je voor de televisie...)

Behalve de bekende rubriek 'Star in a Reasonably Priced Car' was vanavond – in een aflevering die binnenkort ook vast op de Nederlandse beeldbuis komt - te zien hoe het drietal streed om de eer tijdens een race te water met een zelfgebouwde amfibische auto.

De achterliggende gedachte was dat dit type auto nauwelijks wordt gebouwd, en degene die zijn vervaardigd blijken veelal onpraktisch. De Aquada, vertelde Jeremy, is de enige die prima te land en te water werkt maar niet onder 225.000 euro te verkrijgen is. Dus werd het tijd voor een portie doe-het-zelven. James maakte van een Triumph Herald een zeilbootje, Richard van een Volkwagen kampeerbus een woonboot en Jeremy van een Toyota Hilux een speedboot. Ik heb me blauw gelachen.

James (zie foto hierboven) brak zijn zeilmast onder een viaduct op de snelweg, het vehikel van Richard raakte oververhit maar de motorkap kon niet open omdat die voor de tewaterlating was dichtgekit - en Jeremy was in de rivier zo blij met de snelheid van zijn bouwsel dat die al snel Titanic-stijl kapseisde.

Errrrug vermakelijke televisie. Ik mag dan geen fluit van auto's afweten, er zelfs totaal geen interesse in te hebben (which reminds me, ik moet de banden en olie van mijn bolide nódig checken), maar Top Gear is puur vrouwvriendelijke slapstick.

'k Heb er ooit een verhaal over geschreven, zie hier.
(bron foto: BBC Top Gear)