maandag, september 18, 2006

fiks fikkie

Journalist Neil Boorman gooide gisteren al zijn merkkleding en andere goederen van waarde op de brandstapel. Daarmee probeerde hij een statement te maken: dat hij zijn leven niet langer laat domineren door materialisme. Alles wat hem in zijn levensjaren decoreerde, van iPod tot Adidas, zette hij in vlam.

Het enige wat hij behield was zijn Apple laptop, omdat hij daar nou eenmaal op moet werken. Wel zei hij het appellogo van zijn computer te verwijderen.
Ach, de Apple zet zichzelf wel in de fik...

Met de stunt wil hij de 'redenering van een absurde samenleving aan de kaak stellen'. Hij riep consumenten op zich verantwoordelijker te gedragen, want al heet Engeland op papier één van de rijkste landen ter wereld, in werkelijkheid hebben de eilanders zoveel uitstaande schulden - niet in de laatste plaats op talloze credit cards - dat ze feitelijk één van 's werelds armsten zijn.

Neil, volgens eigen zeggen een merkverslaafde, is voornemens de rest van zijn leven te slijten zonder enige consumptie van merknamen. ,,Om het ware geluk, mijn ware ik te vinden, moet ik van deze merken af en helemaal opnieuw beginnen. In de hoop een merkloos leven te kunnen leiden.''

Het verbranden van zijn bezittingen kun je zien op deze YouTube video.
En hier vind je Neils website 'Bonfire of the Brands'.