vrijdag, september 08, 2006

newspaper war

In Londen is deze week een ware krantenoorlog uitgebroken. News International, Rupert Murdochs mediabedrijf, lanceerde namelijk zijn gratis krantje Thelondonpaper rond dezelfde dag als uitgeverij Associated Newspapers met zijn, eveneens gratis, titel London Lite kwam.

Murdoch was van plan zijn nieuwe kindje pas op 18 september op de plaveien te werpen, maar is nu al gestart om de harten van de Londenaren te winnen - alvorens die gehecht raken aan London Lite. Metro, dat een drievoudige oplage heeft, maakt zich als enige gratis ochtendblad nog even nergens druk om.

Als ik 's middags van of naar mijn lokale metrostation King's Cross wandel, word ik opeens met kranten om de oren geslagen. 'Friiieeeee papeeeeeuuuuurr!' en vergelijkbare kreten overstemmen het verkeer.

'Leuk een gratis blad', denkt deze zuinige Hollander dan, maar na twee minuten doorbladeren ben ik al verveeld en gooi ik het in de prullenbak. Banksy, een bloggende journalist en niet te verwarren met de Londense maker van onderstaande street art, blijkt die mening met me te delen - lees hier.

Geef mij de Evening Standard maar. Of de Guardian, Times, Independent. Heerlijk wegduiken in de wereld op papier, terwijl de lelijkheid van ondergronds Londen aan me voorbijzoeft. Mag ik even doorgaan met mijn tamelijk onsubtiele beroepsbescherming? Koop voordat je in Nederland op de bus of in de trein stapt een dagblad, in plaats van je hersens te ondervoeden met kaderberichtjes in de Metro en Spits. Neem een Volkskrant, een NRC of natuurlijk nog veel beter... een GPD-krant!

... dan kom je mij nog 'es tegen :-)