donderdag, december 07, 2006

polonium

In het plaatsje Tavistock in Devon gaat zaterdag de McDonalds voorgoed op slot, na zeven jaar lang te hebben geprobeerd onder de lokale bevolking aan te slaan. Maar ze motten d'r niks van hebben.

De Tavistockers hebben aardig wat prijzen gewonnen voor de kwaliteit van hun voedselproducten en menu's. John Taylor van de EatWise campagne in Tavistock reageerde: ,,McDonalds kan niet tegen ons eten opboksen.'' Zo won Tavistock dit jaar de titel Best Food Town in the South West. Petje af, het zou mooi zijn als andere plaatsen daar een wedstrijdje van zouden maken: kijken of we McDonalds weg kunnen pesten. Maar dit zal wel een hoge uitzondering blijven, vrees ik.

Over eten gesproken... Er is een restaurant in Sheffield dat opeens massa's nieuwe klanten trekt sinds de dood van ex-spion Litvinenko. Het gaat om het Polonium Restaurant, dat traditionele Poolse maaltijden serveert. Het wereldnieuws over Litvinenko's vergiftiging aan de gelijknamige radioactieve stof heeft een golf aan gefascineerde klanten naar het restaurant gelonkt.

De 46-jarige restaurant-eigenaar Boguslaw Sidorowicz geniet van zijn 15 minutes of fame: ,,Het is overweldigend! Ik wist dat polonium de naam van een radioactieve stof was, maar ik koos het omdat ik het intrigerend vond klinken. De drummer in mijn jeugdband was student scheikunde aan de universiteit van Sheffield en vertelde me wat het was. Ik vond het een mooie naam voor de band, en later voor mijn restaurant.''

Hij voegde toe: ,,Jarenlang vroegen mensen me wat de naam betekende en moest ik uitleggen; nu hoeft dat niet meer.'' Opdat het de geschiedenisboeken ingaat als het enige lichtpuntje in Litvinenko's tragische einde...

De een zijn dood is de ander zijn brood.

Mijn artikel over polonium-210 kun je hier lezen.
(bron foto: News Group Papers Ltd.)