donderdag, januari 18, 2007

buiskluisteren (3)

Channel 4 had dus helemaal gelijk. Het zou niet lang duren voordat de kijkcijfers weer zouden aantrekken voor het reality-programma Celebrity Big Brother, zo stelde de Britse zender. Dat racistische uitlatingen nodig waren om die groei in belangstelling te bereiken, had niemand kunnen bevroeden.

Ik moet je eerlijk bekennen: ik heb het niet gezien. Ik had immers besloten om geen CBB meer te kijken. Maar de kranten en televisieprogramma's in Engeland liegen er niet om. Wóest zijn ze, om wat er allemaal gebeurt met Shilpa, de uit India afkomstige Bollywood-ster die het slachtoffer is van de discriminerende opmerkingen in het huis.

In India zijn straatprotesten uitgebroken en de Britse mediaregulator Ofcom heeft duizenden klachten over het programma binnengekregen. De politiek bemoeit zich er inmiddels ook mee; premier Tony Blair, minister van financiën Gordon Brown en de Londense burgemeester Ken Livingstone hebben allemaal publiekelijk hun afkeur over CBB uitgesproken.

Shilpa's publicist Dale Bhagwagar probeert de boel te sussen door te verklaren dat Shilpa zich niet eens bewust is van de racistische opmerkingen, omdat de meeste worden gemaakt als ze zelf elders in het huis is. De laatste berichten spreken dat tegen: Shilpa is zich terdege bewust van wat haar wordt aangedaan.

Zal ik vanavond toch maar weer kijken, omdat het beter is als journalist het nieuws uit de eerste hand te krijgen? Of voed ik daarmee de kijkcijfers van een programma dat juist zou moeten worden geboycot? Reacties welkom.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hai! Jouw individuele beslissing maakt voor de kijkcijfers niets uit, omdat er immers alleen bij een vaste groep kijkers gemeten wordt. Goed, een deel van de bevolking staat voor net zo'n dilemma (Jackiey: what is a dimela?) als jij en dat komt vast weer terug in het gedrag van die steekproef, maar, dus, etc ;-)

Kijken zou ik. (mmm, en doe ik, kan ik iig meepraten met de mensen in de bus etc.). Het lekker 'aapjes kijken'-stadium ben ik met deze BB nu wel voorbij. Of het racisme is weet ik niet zeker, maar het is wel onverbloemd pesten. Om buikpijn van te krijgen. Zeldzaam dat zoiets zo open en zichtbaar is.

januari 18, 2007 7:28 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Volgens de nederlandse radio wordt ze hier niet echt arm van, ze staat in iedere krant en elk tv- en radio programma. Dus publiciteit genoeg. Het was hier net ook op het journaal.
Ma.

januari 18, 2007 7:32 p.m.  

Een reactie posten

<< Home