vrijdag, juli 07, 2006

7/7


Londen houdt vandaag om twaalf uur lokale tijd (13 uur NL-tijd) twee minuten stil om de bomaanslagen van 7 juli 2005 te herdenken. Het was precies 8.50 uur (foto hierboven) toen de eerste bom nabij metrostation Aldgate explodeerde. Vorige week sprak ik met metrodirecteur Tim O'Toole voor Planet Internet. Vandaag staat een verwijzing naar het verhaal op hun voorpagina, lees het volledige verhaal hier.

Voor de GPD schreef ik voor de kranten van vandaag een verhaal waarin metrogangers vertellen of de terreuraanslagen het afgelopen jaar hun reisgedrag heeft veranderd. Zal straks een weblink toevoegen, zodra ik het op internet kan vinden.

Ben net even om de hoek, bij station King's Cross, wezen kijken waar burgemeester Ken Livingstone en cultuurminister Tessa Jowell bloemenkransen legden. Straks ga ik praten met de oom - uit naam van de ouders - van Shahara Islam (zie foto hiernaast), een twintigjarige moslima die de Aldgate-bom niet overleefde.

Het gesprek vindt plaats in de Oost London Moskee waar ik vorig jaar sprak met de jonge moslim Taniem Mueen, die kort na de aanslagen werd gearresteerd vanwege zijn 'arabische uiterlijk'. Ook waren metroreizigers soms angstig als hij instapte. Lees hier het oude artikel.