donderdag, september 21, 2006

fearless men and fast cars

In Engeland wordt geroepen om de introductie van rijlessen, alvorens onervaren bestuurders met een familielid en een magnetisch klevende L-plaat (in Wales D-plaat dat staat voor 'dysgwr', Welsh voor 'learner') de auto in stappen.

Een nieuwe organisatie die veilig verkeer promoot, zegt dat als mensen tenminste één jaar les krijgen, het aantal auto-ongelukken met duizend per jaar vermindert. Ze wil bovendien een beperking van het aantal passagiers in auto's met onervaren bestuurders, ze vindt dat 'learners' niet meer 's nachts mogen rijden en ze eist dat ouders die rijles geven aan hun kroost een logboek bijhouden.

Als tiener wilde ik ook zo snel mogelijk achter het stuur, maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik de Engelse proefritjes met ouders niet helemaal begrijp. Dat dit land zo'n hoog aantal jonge slachtoffers in het verkeer kent, spreekt boekdelen. Dagelijks komen vier jongeren om bij ongevallen waar iemand met L-platen - dus zonder rijbewijs - achter het stuur zat.

Iets wat ik minder graag propageer, is dat mannen schijnbaar betere bestuurders zijn dan vrouwen. Britse mannen, althans, want daar heeft een onderzoek zich op toegespitst. Het blijkt dat kerels minder lessen nodig hebben om hun rijbewijs te halen. En dat 46 procent van hen in één keer slaagt, tegenover 40 procent van vrouwen. Maar wil dat zeggen dat mannen beter rijden....?

,,Jonge mannen hebben aanleg voor autorijden'', aldus instructeur Robin Cummins. ,,Ik weet niet of het in de genen zit, of ze hun rijdende ouders beter observeren, of dat het komt omdat ze als kind met autootjes in plaats van poppen spelen, maar ik weet wat ik zie. En dat is dat mannen beter rijden.''

Hmmm...... 't is wel een man die dit zegt

Iemand die gisteravond zijn rijvaardigheid iets teveel op de proef stelde, was TopGear-presentator Richard Hammond. De arme jongen (ik bedoel man. 36. maar oh zo klein.) bestuurde een zogeheten Jetcar die met hoge snelheid - denk aan 500 kilometer per uur - in botsing kwam. Gelukkig is hij volgens de laatste berichten stabiel. Al eerder werd een (zelfgebouwde) Jetcar in TopGear gebruikt, zie het filmpje hier.

In november 2004 interviewde ik Richard en zijn collega James May. Ze waren hartstikke vriendelijk, openhartig en grappig. Lees hier. Mijn ontmoeting met 'Hamster' (bijnaam Hammond) was de reden waarom ik vanmorgen door een BBC-radioprogramma werd geïnterviewd. Als ik een link naar dit radiogesprek vind, zal ik het bloggen.