vrijdag, september 29, 2006

party week (4)

Na een dag vol conferentietoespraken zag ik een man in de bar zitten en raakte met hem in gesprek. ,,Bent u partijlid?'' vroeg ik geïnteresseerd. Hij riep uit: ,,Ik ben een MP!''

Stotterend verontschuldigde ik me, maar ik was snel vergeven aangezien het Britse Lagerhuis 646 MP's kent, waarvan de meesten backbenchers zijn die hooguit eens per jaar een vraag in de kamer stellen om het thuisfront tevreden te houden.

De man bleek Robert Wareing, vertegenwoordiger van het kiesdistrict Liverpool West Derby. Hij vroeg me wie ik was en wat ik op de partijconferentie deed. Toen ik vertelde uit Nederland te komen, moest hij lachen omdat hij zich een anekdote herinnerde:

Tony Blair was nog maar net MP, rond 1983, toen hij een schone dame ontmoette met wie hij in gesprek raakte. Ze vroeg: 'Wie bent u', waarop hij reageerde: 'Ik ben een MP!'

Daarop vroeg hij haar wie zij was. De dame reageerde: 'Beatrix.'


'En wat voor werk doet u dan?' vroeg Blair schaapachtig.

Beatrix antwoordde: 'Ik ben Koningin van Nederland.'