dinsdag, februari 06, 2007

winterweertje

In Engeland en Wales werd vandaag een 'snow alert' afgekondigd; we kunnen ergens tussen de vijf en vijftien centimeter sneeuw verwachten.

De voorspelling is dat de vlokken onze daken, straten en tuinen bereiken op woensdagnacht. Dt betekent dat het voor forenzen een nachtmerrie wordt op donderdagochtend naar het werk te komen. Ik denk dat ik maar lekker binnen blijf. Van sneeuw komt in Londen doorgaans weinig meer terecht dan een zwarte glibberige muk die een mens alleen maar heel erg mistroostig maakt.

Dit keer is echter voorspeld dat de Britse hoofdstad de ergste sneeuwval in zeven jaar tijd tegemoet ziet. Dus misschien moet ik er toch op uit om wat mooie plaatjes te schieten...

Het openbaar vervoer weet er traditioneel niet goed mee overweg. Deze maand was drie centimeter sneeuw al genoeg om de metro, treinen, wegen en vliegvelden helemaal op tilt te krijgen. Acht van de tien metro's - je weet wel, die karretjes die onder de grond rijden - liepen vertraging op. British Airways annuleerde 31 vluchten. De Londense snelweg M25 stond muurvast door talloze ongelukken (maar dat die muurvast stond is eigenlijk geen nieuws).

Zie hier een filmpje uit 1963 toen Londen werd getroffen door pakweg zestig centimeter sneeuw. De stad was twee maanden lang helemaal uit haar doen. Ik ga mijn wollen wanten maar eens opzoeken...