dinsdag, november 14, 2006

leraartje pesten

Volgens mij doen we het bijna allemaal, waarmee ik het allerminst probeer goed te praten. Als kind pesten de meesten van ons weleens een leerkracht. Heb je dat lef niet op de basisschool, dan laat je je op de middel-bare school wel door leeftijdsgenootjes onder druk zetten om stoer te doen en mee te jennen... en het is niet eens een trend van deze tijd.

Toen ik zelf op het Revius Lyceum in Doorn zat, midden jaren tachtig, werd ene meneer B. door onze hele klas weggepest. Hij meldde zich uitein-delijk ziek. Mijn maag draait zich om als ik daar aan terugdenk. Wat een vreselijke ongevoelige tienerkrengen waren we! Hierbij een oprecht excuus aan meneer B.

Een nieuwe trend is het pesten van leerkrachten online. Zo bestaan in Engeland websites als ratemyteachers.co.uk en bebo.com, waarop kinderen vertellen wat ze over hun meesters en juffen denken. De Daily Mirror heeft een waslijst van commen-taren afgedrukt in de krant, lees hier. Ratemyteachers.co.uk heeft alleen al 454.000 beoordelingen van 95.000 leraren op meer dan 5600 Britse scholen.

Opeens word je als leraar (inter)nationaal aan de schandpaal genageld! Tijdens lessen blijken scholieren met hun mobiele telefoons zelfs filmpjes op te nemen, waarna ze deze op het internet zetten om te spotten met hun onderwijzer.

De Britse lerarenvakbond wil dat deze sites nu worden verbannen, omdat ze som-mige leerkrachten zo'n deuk in het zelfvertrouwen geven dat ze hun baan willen opzeggen.

Jim Knight reageerde van-daag: ,,Als staatssecretaris van scholen* werk ik hard met de betrokken organisaties, inclusief vakbonden, om een einde te maken aan vooroordelen en pesten.''
(* da's hier weer wat anders dan staatssecretaris van onderwijs)

Als wij vroeger op het Revius al niet eens aangepakt konden worden, dan vraag ik me af hoe het meneer Knight zal lukken het pesten via internet de kop in te drukken...

(bronnen foto's: Keep Schools Safe en BBC)