vrijdag, november 10, 2006

poppy fascism

De Britten dragen in de aanloop naar Remembrance Day, dat elk jaar op 11 november plaatsvindt, een poppy (klaproos) op hun revers of borst. Daar is altijd weer het nodige om te doen. Het bekendste voorbeeld is het moment waarop Jonathan Ross, een zeer geliefde tv-presentator die vele prijzen heeft gewonnen, er één vergat te dragen en het productieteam daarom een 'virtuele poppy' op het televisiescherm projecteerde.

Dit jaar kreeg Camilla ervan langs omdat ze haar poppy afdeed tijdens een reis met prins Charles door Pakistan. Camilla had het plastic bloempje de hele tijd keurig gedragen in herinnering aan de soldaten die vochten in de Eerste Wereldoorlog, maar het bleef telkens hangen aan de islamitische dupatta sjaal die ze droeg uit respect voor haar gastland. Daarom was haar geadviseerd de poppy te verwijderen. De honden lustten er geen brood van...

Ook wordt altijd gebekvecht over de termijn waarbinnen een poppy moet worden gedragen. Twee weken voor de 11de november? Drie weken? De politieke correctheid van het ding ging Jon Snow, een nieuwslezer, allemaal te ver. Hij heeft besloten een officieel statement te maken, en de klaproos tijdens zijn werk helemaal niet op te doen. Een golf van verontwaardiging ging door Engeland, maar de club van oorlogsveteranen Royal British Legion zegt dat het dragen van poppies een vrijwillig gebaar is en niet moet worden opgedrongen. Kortom, ze geeft Jon gelijk.

De nieuwslezer zei dat hij niet geloofde in het dragen van 'welk attribuut dan ook' tijdens zijn werk ,,Ik word gesmeekt aids-lintjes, borstkanker-lintjes, Marie Curie-bloemen te dragen, je noemt het - van het Rode Kruis tot de Royal National Institute of the Blind - ze sturen het me toe... allemaal goede dingen die de bewustwording vergroten, maar ik kan daar niet aan beginnen. En om die reden, en die reden alleen, kan en zal ik geen poppy dragen. Bovendien is er een onplezierig soort 'poppy fascisme' gaande.''

Ik vrees dat hij gelijk heeft, politieke correctheid zegeviert in Engeland. We weten allemaal dat het Remembrance Day is en niet Remembrance Three Weeks, desondanks zijn sommige politici er als de kippen bij hun poppy op te spelden. Alsof ze daarmee op een spiritueel voetstuk worden geplaatst. Sommige MP's dragen hun poppy al vanaf oktober; voordat je het weet wordt het een verplichte dracht tijdens het zomerreces. En krijgt het de functie die de kerstboom nu heeft - want zeg zelf: waar stond kerstmis ook alweer voor?...

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik zag die bloemetjes nu al een tijdlang en vroeg me af wat ze symboliseerden. Nu weet ik het... dank je.

november 12, 2006 2:35 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik ben het met je eens, ik word ook helemaal gek van al die poppies. Omdat ik van de feminiene kunne ben word ik niet veroordeeld voor de afwezigheid van het prul op mijn revers, maar de mannen in mijn omgeving worden er op aangesproken als ze hem een dag niet dragen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben naar de herdenkingsceremonie van oorlogsslachtoffers (m/v; soldaat/burger; Brits/niet-Brits) geweest, want ik begrijp het belang van die ceremonie.

Maar die poppies? Kijk-ons-eens-symbolisch-het-erg-vinden-dat-er-mensen-doodgaan-vanuit-het-comfort-van-onze-luie-stoel, maar wel conservative of labour stemmen die die lui doodleuk oorlogen in sturen? Val toch dood, zeg.

november 13, 2006 11:32 a.m.  

Een reactie posten

<< Home