zondag, februari 18, 2007

kastanjeboom in drieluik

Deze foto is van mijn grote trots, de kastanjeboom die in mijn huiskamer groeit. Hij ligt nog letterlijk in de watten, tot 'ie groot en sterk genoeg is (en ik zijn definitieve bestemming heb bepaald) om 'em te planten.

Waarom ik een kastanjeboom kweek, heeft drie redenen.

Eind vorig jaar hoorde ik dat de vader van een goede vriend was overleden. Don was als een oom voor me, en ik mis hem enorm. Toen ik het slechte nieuws kreeg, spoedde ik naar buiten voor een ferme wandeling in de koude, frisse lucht. Ik raapte een bolster op, die enigszins geopend was, en stak 'em in mijn zak. Eenmaal thuis handelde ik uit automatisme: kastanje in watjes, nat maken, in een glas, voor het raam, terug naar de orde van de dag.

Een boom voor Don leek me een nobel streven. Toen ik vijf jaar oud was, logeerde ik met mijn ouders en broer voor een lang weekend op een boerenerf. Daar leerde ik Esther Geuting kennen (Esther, als je dit leest....!), ze was even oud. Aan het einde van de vakantie gaf ze me een kastanje waaruit een scheut groeide, in watjes in een boterhamzakje. Die ging thuis gelijk in de achtertuin, waar het in zeven jaar ontwikkelde tot een stevig boompje. Mijn vader tegelde er keurig omheen, het was mijn grote trots. Tot we gingen verhuizen. Papa had gelijk, toen hij me op het hart drukte dat je bomen niet kunt verplanten. We lieten hem staan. Een week later kwamen we terug naar het huis omdat mijn ouders nog wat zaken moesten afwikkelen. De nieuwe bewoners hadden de boom uit de grond gerukt en in de container geflikkerd. Knak, zei mijn ziel.

Het is alweer twee jaar geleden dat ik Nobelprijswinnares voor de Vrede Wangari Maathai interviewde. Na afloop van het gesprek beloofde ik uit naam van de vrede een boom te planten. Het is er nooit van gekomen (understatement voor: ik ben een lui varken).

Tijd om het goed te maken, denk ik nu. Mijn zelfgekweekte kastanjeboom groeit uit tot een fraai exemplaar. Uit naam van Don, Esther en Wangari (en de vrede) zal het een mooi plekje in Londen krijgen. Hopelijk in mijn eigen - nog te vinden - achtertuin. Waar niemand het me kan afpakken.

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

hoi Esther, kwam je boom tegen op internet, En een foto van toen we allebei vijf waren - ik kan me niet herinneren dat ik je dat zakje met watjes+kastanje gaf, maar het klinkt wel heel erg als esther-ding, en ja: duidelijk herkenbare foto....speldje in het haar, gele fiets, de deur van de schuur waar ie vroeger zat....

mooi om zo even teruggegooid te worden in de tijd, en te mijmeren over toen wij allebei vijf waren.... morgen word ik 35!

Groetjes van de andere esther

mei 27, 2007 10:51 a.m.  
Blogger Esther said...

Hee wat leuk! Ik ga je morgen even googlen, kijken of ik je kan vinden. Voor nu vast (via mijn eigen weblog, bij gebrek aan alternatieve communicatiekanalen) een hele fijne verjaardag gewenst!!

mei 28, 2007 10:42 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Goedemiddag,

Evenals jou heb ik een aparte fascinatie voor kastanjebomen.
Gewoon een zondagmiddag...ff Googelen en ik kwam op jouw site.

Als kind zijnde heb ik achter in de tuin van mijn ouders ooit kastanjes gezaaid. 1 Heeft de tand des tijds doorstaan. Vorig jaar heeft ie voor het eerst gebloeid -na een jaar of 15(!)

Mijn vader heeft deze 1e kastanjes op een hoop gelegd; hij wees mij erop dat ze begonnen te ontkiemen.

Vanmiddag heb ik de ontkiemende kastanjes naar een dennenbos hier in de buurt gebracht. Om deze prachtige boom weer een generatie verder te helpen.

Hoop dat je deze reactie kunt waarderen.

Vriendelijke groet,

Alex

maart 08, 2009 2:59 p.m.  
Anonymous Esther said...

Ja, dat kan ik enorm waarderen. Geweldige actie! Mijn boompje staat nog steeds in een pot. Vind het te eng om 'em al in de aardbol zelf te planten... ik klink als een te voorzichtige ouder ;-)

juli 15, 2009 1:31 p.m.  

Een reactie posten

<< Home